Syftet är att på bästa möjliga sätt tillvarata de elever som hyser stor fallenhet för matematik och har goda förutsättningar att till-godogöra sig undervisning i ämnet på högre nivå.
Eleverna skall också beredas möjlighet att – inom matematikens ramar och i enlighet med Lgr22 – utveckla sitt matematiska tänkande i grupp, i laborativa miljöer med modern it-teknik som hjälpmedel, samt utveckla sitt muntliga matematiska språk både enskilt och i grupp. Allt under ledning av kvalificerade lärare.
Bilden visar professor Kalkyls rosenrabatt. Vita rosor odlas i de lika stora vita kvadraterna, röda rosor i den röda kvadraten och gula rosor i den gula, rätvinkliga triangeln. Rabatten får precis plats inom ett område som är 16 m långt och 16 m brett. Vilken area har rabatten?
OBS! Man behöver inte känna till kvadratrötter och Pythagoras sats för att lösa den här uppgiften.
Svar: 144 cm2
Lösning:
Rabatten kan delas upp i nio kongruenta, rätvinkliga trianglar (se figur).
Den längsta sidan i trianglarna är lika lång som sidan i kvadraten ABCD.
Därför är AD = DE = 16 cm/2 = 8 cm.
Arean av kvadraten ABCD = 8 . 8 cm2 = 64 cm2
Kvadraten består av fyra trianglar.
Varje triangel är 64 cm2/4 = 16 cm2
Arean av de nio trianglarna: 9 . 16 cm2 =
144 cm2
Copyright © Alla rättigheter förbehållna